تبلیغات
بزرگترین مرکز دانلود علمی آموزشی - پروژه بررسی انواع سیستم های ترمز
 
بزرگترین مرکز دانلود علمی آموزشی
درباره وبلاگ



پروژه بررسی انواع سیستم های ترمز

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: طراحی و عملکرد سیستم ترمز
دسته: مکانیک
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات پروژه: 80
______________________________________________________
بخشی از مقدمه:
اكثر كسانی كه با كار وسایل نقلیه آشنا هستند و یا برای مدتی رانندگی كرده‌اند بر این اعتقادند كه متوقف كردن اتومبیل مهمتر از به حركت در آوردن آن می‌باشد. اتومبیلی كه روشن نمی‌شود ممكن است باعث عصبانیت راننده‌اش گردد ولی هیچ‌گونه خطری برای راننده، عابرین و حتی خود اتومبیل نخواهد داشت. در حالیكه اگر ترمزهای اتومبیلی درست كار نكند می‌تواند یك تله مرگ باشد. ترمز مكانیزمی برای كاستن سرعت اتومبیل و یا بازداشتن آن از حركت كامل است. دراین فرآیندها، انرژی جنبشی ماشین توسط كار سایشی به حرارت تبدیل می‌شود  .
امروزه سیستم ترمز اتومبیل به سه قسمت اصلی تقسیم می‌شود :
1- دیسك : كه به همراه چرخها می‌چرخد، اولین قسمت كوپل سایشی می‌باشد  . نوع دیسك تأثیر زیادی روی مقدار فرسایش ویژه می‌گذارد  . دیسك معمولاً از جنس چدن خاكستری ساخته می‌شود. زیرا در مقایسه با چدنهای دیگر دارای هدایت حرارتی بالاتری هستند كه این به دلیل ساختار صفحه‌ای آن می‌باشد. در سالهای اخیر از مواد دیگری نظیر آلومینیم تقویت شده با sic، كامپوزیت sic/c و كربن زینتر شده نیز استفاده می شود .
2- لنت ترمز : دومین قسمت كوپل سایشی می‌باشد. در هنگام ترمز، لنت به دیسك توسط پیستون هیدرولیكی فشار وارد می‌كند. نیروی سایشی بین لنت و دیسك چرخان، انرژی جنبشی وسایل نقلیه را به حرارت تبدیل می‌كند  .
3- سیستم هیدرولیكی : نیروی ترمز را از پدال به پیستون هیدرولیكی انتقال می‌دهد و پیستون نیز لنت را به دیسك فشار می‌آورد  .
امروزه دو نوع ترمز وجود دارد : ترمزهای دیسكی و ترمزدهای درام   .
ترمزهای درام زودتر طراحی شده‌اند و تا سال 1960 نیز در همه ماشینها از این نوع استفاده می‌شده است. امروزه این نوع ترمز در اتوبوسها و كامیونها استفاده می‌شوند. اخیراً ترمزهای دیسكی برای ماشینهای سنگین پیشنهاد شده‌اند  .
مهم‌ترین اختلاف بین این دو نوع ترمز طراحی لنت و دیسك می‌باشد. ولی سیستم هیدرولیكی آنها یكسان می‌باشد  . طراحی ترمزها بر جریان حرارت، خواص صدایی و راحتی تعویض تاثیر می‌گذارد  . شكل 1 شماتیكی از سیستم ترمز به همراه درام و دیسك را نشان می‌دهد .
ترمزهای دیسكی شامل دو لنت هستند كه دو طرف دیسك قرار دارند و از دو طرف دیسك را نگه می‌دارند  . در این نوع ترمزها نیروی سایشی بین لنت و دیسك عمود بر نیروی عمود بر صفحه لنت می‌باشد و بر آن تأثیر نمی‌گذارد  . بنابراین نیروی ترمز با نیروی عمودی رابطه خطی دارد. در نتیجه در ترمزهای دیسكی نیروی پدال بالاتری در مقایسه با ترمزهای درام ایجاد می‌شود و بهتر ترمز می‌گیرند. در ترمزهای دیسكی لنت 7 تا 25 درصد سطح دیسك را می‌پوشاند  .
  • فرمت : zip
  • حجم : 7.48مگابایت
  • شماره ثبت : 505

پروژه بررسی انواع سیستم های ترمز

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: طراحی و عملکرد سیستم ترمز
دسته: مکانیک
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات پروژه: 80
______________________________________________________
بخشی از مقدمه:
اكثر كسانی كه با كار وسایل نقلیه آشنا هستند و یا برای مدتی رانندگی كرده‌اند بر این اعتقادند كه متوقف كردن اتومبیل مهمتر از به حركت در آوردن آن می‌باشد. اتومبیلی كه روشن نمی‌شود ممكن است باعث عصبانیت راننده‌اش گردد ولی هیچ‌گونه خطری برای راننده، عابرین و حتی خود اتومبیل نخواهد داشت. در حالیكه اگر ترمزهای اتومبیلی درست كار نكند می‌تواند یك تله مرگ باشد. ترمز مكانیزمی برای كاستن سرعت اتومبیل و یا بازداشتن آن از حركت كامل است. دراین فرآیندها، انرژی جنبشی ماشین توسط كار سایشی به حرارت تبدیل می‌شود  .
امروزه سیستم ترمز اتومبیل به سه قسمت اصلی تقسیم می‌شود :
1- دیسك : كه به همراه چرخها می‌چرخد، اولین قسمت كوپل سایشی می‌باشد  . نوع دیسك تأثیر زیادی روی مقدار فرسایش ویژه می‌گذارد  . دیسك معمولاً از جنس چدن خاكستری ساخته می‌شود. زیرا در مقایسه با چدنهای دیگر دارای هدایت حرارتی بالاتری هستند كه این به دلیل ساختار صفحه‌ای آن می‌باشد. در سالهای اخیر از مواد دیگری نظیر آلومینیم تقویت شده با sic، كامپوزیت sic/c و كربن زینتر شده نیز استفاده می شود .
2- لنت ترمز : دومین قسمت كوپل سایشی می‌باشد. در هنگام ترمز، لنت به دیسك توسط پیستون هیدرولیكی فشار وارد می‌كند. نیروی سایشی بین لنت و دیسك چرخان، انرژی جنبشی وسایل نقلیه را به حرارت تبدیل می‌كند  .
3- سیستم هیدرولیكی : نیروی ترمز را از پدال به پیستون هیدرولیكی انتقال می‌دهد و پیستون نیز لنت را به دیسك فشار می‌آورد  .
امروزه دو نوع ترمز وجود دارد : ترمزهای دیسكی و ترمزدهای درام   .
ترمزهای درام زودتر طراحی شده‌اند و تا سال 1960 نیز در همه ماشینها از این نوع استفاده می‌شده است. امروزه این نوع ترمز در اتوبوسها و كامیونها استفاده می‌شوند. اخیراً ترمزهای دیسكی برای ماشینهای سنگین پیشنهاد شده‌اند  .
مهم‌ترین اختلاف بین این دو نوع ترمز طراحی لنت و دیسك می‌باشد. ولی سیستم هیدرولیكی آنها یكسان می‌باشد  . طراحی ترمزها بر جریان حرارت، خواص صدایی و راحتی تعویض تاثیر می‌گذارد  . شكل 1 شماتیكی از سیستم ترمز به همراه درام و دیسك را نشان می‌دهد .
ترمزهای دیسكی شامل دو لنت هستند كه دو طرف دیسك قرار دارند و از دو طرف دیسك را نگه می‌دارند  . در این نوع ترمزها نیروی سایشی بین لنت و دیسك عمود بر نیروی عمود بر صفحه لنت می‌باشد و بر آن تأثیر نمی‌گذارد  . بنابراین نیروی ترمز با نیروی عمودی رابطه خطی دارد. در نتیجه در ترمزهای دیسكی نیروی پدال بالاتری در مقایسه با ترمزهای درام ایجاد می‌شود و بهتر ترمز می‌گیرند. در ترمزهای دیسكی لنت 7 تا 25 درصد سطح دیسك را می‌پوشاند  .
  • فرمت : zip
  • حجم : 7.48مگابایت
  • شماره ثبت : 505







نوع مطلب : مقالات دانشگاهی، پروژه و تحقیق و مقالات رشته مکانیک، 
برچسب ها : پروژه مکانیک، ترجمه پروژه مکانیک، پایان نامه مکانیک، پروژه بررسی انواع سیستم های ترمز، بررسی انواع سیستم های ترمز، انواع سیستم های ترمز،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


موضوعات